رهایی از پای چوبه‌دار با حفظ قرآن/ ۷۲ زندانی در زندان‌ها حافظ کل قرآن کریم شده‌اند

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: ۵۱۸ دارالقرآن در زندان‌های سراسر کشور راه‌اندازی کرده‌ام که طی آن ۷۲ حافظ کل قرآن تربیت شده‌اند و عاملی شد تا تعدادی از زندانی‌های با حکم اعدام از پای چوبه دار نجات پیدا کنند.

خبرگزاری ایکنا: تبدیل زندان‌ها به آموزشگاه نیکی‌ها و توجه به مسائل دینی و قرآنی با هدف کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها ازجمله برنامه‌ها و اقداماتی است که سازمان زندان‌ها در کنار سایر اقدامات فرهنگی، ورزشی، علمی و تربیتی در ندامتگاه‌ها و زندان‌های سراسر کشور برای مددجویان زندانی برگزار می‌کند. این اقدامات موجب شده است تا بعضا برخی از زندانیان به برکت انس با قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی صحنه‌های بسیار زیبا و نادری را خلق کنند که چشم هر بیننده‌ای را سرریز اشک کند. صحنه‌هایی که به ما می‌آموزند، همچنان که یونس نبی(ع) با یاد خدا از تاریکی شکم ماهی نجات پیدا کرد، زندانیان ما نیز می‌توانند، با انس به قرآن و یاد خدا از سیاهی، ظلمت‌ها و بعضا از پای چوبه دار نجات پیدا کنند.

حال برای درک هر چه بهتر و بیشتر اقدامات سازمان زندان‌ها در عرصه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی برای مددجویان سراسر کشور، به سراغ دکتر غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها رفتیم که مشروح این مصاحبه با خبرنگار ایکنا در ادامه آمده است.

محمدی در ابتدا با بیان اینکه در راستای تکالیف و مأموریت‌های سازمان زندان‌ها به جهت اصلاح و تربیت مددجویان، اقدامات متنوع فرهنگی و تربیتی در زندان‌های سراسر کشور انجام می‌شود، گفت: در رأس همه این اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی فعالیت‌های قرآنی قرار دارد.

وی افزود: قرآن کتاب زندگی، رستگاری و هدایت است و برای اینکه قرآن را در دل زندان‌ها بیاوریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا امروز ۵۱۸ دارالقرآن در زندان‌های سراسر کشور تشکیل شد و تعداد قابل ملاحظه‌ای از زندانی‌ها که شاید تا پیش از این انس با قرآن نداشتند، در زندان با قرآن انس پیدا کردند.

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: زندانی‌هایی در طول دوره ندامت، حافظ چند جزء یا نیمی از قرآن شدند و حتی تعداد قابل توجهی حافظ کل قرآن کریم شده‌اند. آموزش‌های قرآنی شامل کلاس‌های روخوانی، حفظ، تجوید و تفسیر قرآن است که ما را به این اهداف نزدیک می‌کند.

محمدی با بیان اینکه تا امروز حدود هفت هزار نفر در دوره‌های حفظ یک جزء تا کل با فعالیت دارالقرآن‌ها و برگزاری پنج دوره مسابقات قرآن در سه مرحله زندان، استان و منطقه‌ای همکاری داشته‌اند،‌ گفت: با اقدامات و کلاس‌های برگزار شده ۱۵۱۷ زندانی توانستند حافظ موضوعی، ۲۳۶۲ نفر حافظ سوره‌های منتخب، ۱۷۶۱ نفر حافظ یک جزء قرآن، ۴۸۲ نفر حافظ ۳ جزء قرآن، ۲۵۲ نفر حافظ ۵ جزء قرآن و ۱۴۷ نفر حافظ ۱۰ جزء قرآن، ۷۵ نفر حافظ ۱۵ جزء قرآن، ۶۷ نفر حافظ ۲۰ جزء قرآن و در نهایت ۷۲ نفر موفق شده‌اند که کل قرآن را حفظ کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها اظهار کرد: برای تشویق زندانی‌ها به انس با قرآن بخش قابل توجهی از ارفاقات قانونی را در مدار فعالیت‌های قرآنی قرار داده‌ایم. حتی افرادی را داریم که در طول زندان خودشان موفق به حفظ قرآن شده‌اند و با بهره‌مندی از قانون عفو از پای چوبه دار نجات پیدا کرده‌اند یا زندانی‌های محکوم به اعدام بودند، اما به واسطه انس با قرآن و حفظ آن در فهرست عفو قرار گرفتند؛ البته این افراد سایر شرایط را هم دارا بودند، اما این موضوع مزید بر علت شد.

محمدی با بیان اینکه امروز نتایج انس با قرآن را در زندان‌ها شاهدیم، گفت: به همین جهت اصلاح، تربیت و تحول درونی زندانیان را به وضوح می‌بینیم و این برای ما افتخار است. لذا با توجه به این فعالیت‌های قرآنی برخی از خادمان عرصه اصلاح و تربیت را مصداق آیه «... وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» می‌دانم.

وی درباره برگزاری مسابقات قرآن در سازمان زندان‌ها گفت: مسابقات، هر ساله برای زندانیان و کارکنان برگزار می‌شود. سال گذشته مسابقات قرآن را در شهر قم برگزار کردیم و نتایج بسیار اثربخشی داشت؛ به واسطه تفاهمنامه‌ با مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در حال حاضر تعداد قابل ملاحظه‌ای از روحانیونی که آموزش‌های خاص مرتبط با حوزه زندان را دیده‌اند در زندان‌های سراسر کشور به امر تبیلغ، تشریح و تبیین احکام و معارف اسلامی می‌پردازند و همه این فعالیت‌ها به برکت قرآن است.

یادآور می‌شود در ادامه این مصاحبه مقرر شد تا گفت‌وگوهای ویژه‌ای با مددجویانی که با حفظ قرآن از پای چوبه دار نجات پیدا کرده‌اند و یا با حفظ چند جز از قرآن کریم از مجازاتشان کاسته شده است گفت‌وگوهایی را داشته باشیم که به زودی در خبرگزاری ایکنا منتشر خواهد شد.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha