قضاوت باید بر اساس عدالت باشد

آیت الله عبادی با بیان اینکه قضاوت بیش از هر چیز باید بر اساس عدالت باشد، گفت: کسی که در جامعه مظلوم واقع شود و به او ظلم شود یک پناهگاه(دستگاه قضایی) دارد و اگر آنجا ضعیف باشد و عدالت رعایت نشود، حقش ضایع می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های خراسان جنوبی خراسان جنوبی، آیت الله سید علیرضا عبادی امروز در دیدار با اعضای شورای عالی قضائی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: مسئله عدالت و قضاوت، مسئله تکوین و تشریح است و در قرآن آمده است که از زمان آفرینش انسان در تکوین اینطور است که انسان قضاوت می‌کند و این خاصیت انسان است.

وی افزود: چقدر مجرمانی هستند که کسی از جرم آنان خبر ندارد اما یا سر به جنون می‌زنند یا خودکشی می‌کند یا خود را به دادگاه معرفی می‌کنند این یعنی عدالت و قضاوت در تکوین است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه راه خدا و انبیاء الهی راه عدالت است، تصریح کرد: قضاوت بیش از هر چیز باید بر اساس عدالت باشد چون وقتی کسی در جامعه مظلوم واقع شود و به او ظلم شود یک پناهگاه(دستگاه قضایی) دارد و اگر آنجا ضعیف باشد و عدالت رعایت نشود حقش ضایع می‌شود.

آیت الله عبادی بیان کرد: امتیازات تشیع همین است که وراثت همه انبیاء می‌باشد و به تعبیر امیرالمومنین(ع)، فلسفه حکومت این است که حقی را به صاحب حق برساند یا دست ظالمی را از مظلوم کوتاه کند و اگر این مهم نباشد به اندازه عطسه بُز ارزش ندارد.

وی با تأکید بر اینکه دولت اسلامی می‌تواند جامعه اسلامی ایجاد کند، تصریح کرد: خداوند به شما توفیقی بزرگی داده که در این دوره مجری عدالت هستید.

قضاوت باید بر اساس عدالت باشد

* برگزاری ۵۸ هزار فقره دادگاه آنلاین در خراسان جنوبی

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی«محمدجعفر عبداللهی» در دیدار اعضای شورای عالی قضائی با نماینده ولی فقیه در استان به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: در سال گذشته علاوه بر اینکه به ۲۲۵ هزار پرونده در دستگاه قضائی استان رسیدگی شد، خدماتی از نوع هوشمند را نیز به مردم ارائه دادیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۸ هزار فقره دادگاه آنلاین در استان برگزار شد، افزود: با برگزاری دادگاه آنلاین اقشار مختلف مردم توانستند بدون حضور فیزیکی در دادگاه شرکت کنند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در ادامه گفت: ۹۷ درصد از جلسات دادرسی مرتبط با با زندانیان استان امروز به صورت آنلاین انجام می‌شود.

عبداللهی با بیان اینکه برای اولین بار در خراسان جنوبی دادگاه‌های علنی برخط برگزار شد و دانشجویان، مردم و اصناف توانستند در ۱۲۷ دادگاه شرکت کنند، خاطر نشان کرد: برگزاری دادگاه‌های برخط از ابتکارات دستگاه قضائی این استان است که امروز در سرتاسر کشور در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد وجوه از طریق درگاه‌های بانکی پرداخت شده است، بیان کرد: اولین بار سال گذشته هزار و ۲۳۰ فقره مزایده الکترونیک برگزار شد و از همه نقاط کشور خریداران برای خرید اموال در مزایده شرکت کردند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین ۱۰ طرح جهادی در بیش از ۵۹۷ نقطه استان اجرا و لوایح رایگان ثبت شده است.

عبداللهی گفت: سال گذشته با برگزاری دادگاه‌های آنلاین و اجرای طرح جهادی در مناطق محروم ۳۵ درصد مراجعه مردم به مراجع قضایی کاهش یافت.

وی در ادامه افزود: سال گذشته ۱۲۹ زندانی جرائم غیرعمد با ۱۶۰ میلیارد تومان بدهی از زندان‌های استان آزاد شدند که ۱۰۹ میلیارد تومان گذشت شاکیان بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون ۷۷ زندانی غیرعمد واجد شرایط کمک در سطح استان خراسان جنوبی در زندان هستند، عنوان کرد: مبلغ حدود ۱۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مورد نیاز می‌باشد.

عبداللهی بیان کرد: سال گذشته ۸۷ فقره آرای جایگزین حبس با رویکرد محرومیت‌زدایی در استان صادر شده که ۵۷ میلیارد ریال برای محرومان آورده داشته و صرف خرید ویلچر، تجهیزات بیمارستانی، آبرسانی، تهیه جهیزیه و بسته‌های معیشتی شده است.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha