اشتغال زندانیان مستلزم اقدام جهادی و تعامل دستگاه‌های متولی است

نشست مدیرکل دفتر اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌های کشوربا مدیران اجرائی حوزه اشتغال استان سیستان و بلوچستان در محل سالن کنفرانس اداره کل برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های سیستان وبلوچستان،این نشست بمنظورتوسعه اشتغال وحرفه آموزی مددجویان و بررسی راههای تحقق بستراشتغال پایدارو حداکثری جهت مددجویان با تعامل هرچه بیشتر متولیان امر پرداخته شد.

مجید احسانی مدیرکل دفتر اشتغال وحرفه آموزی سازمان زندان های کشوربه نامگذاری و شعار سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری بعنوان شعار کامل وچراغ راه تمامی دستگاهها و مردم یادکرد وگفت:تجربه نشان داده که هرجا دولت و ساختار های حکومتی دربحث بودجه دچار مشکل بودند مردم با ایفا نقش سازنده و پررنگ خود توانسته اند گامهای بزرگی در مسیر سازندگی و... بردارند.

وی توسعه فرهنگ ایجاد اشتغال جهت یاری رساندن به این قشر آسیب دیده اجتماع را همچون کمک مردم به زندانیان از طریق ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند،توسط مسئولین و مردم را ولازم دانست و با بیان اینکه توانمندسازی فرد نیازمند و معسرگامی در مسیر عدم ارتکاب به جرم و بازگشت به زندان خواهد بود.

احسانی با یادآوری سخنان رئیس قوه قضائیه و سفارش ایشان در جلسات متعدد مسئولان قضائی کشور در خصوص امر اشتغال زندانیان، به سخن رئیس سازمان زندان ها پیرامون تاکید بر ایجاد اشتغال،حرفه آموزی و بازتوانی در ندامتگاهها و تحقق شعار" صنعت محور و خوابگاه کارگاه " در زندان های هدف با بهره گیری از ظرفیت خیرین،کارآفرینان وبنیادتعاون زندانیان است. در همین راستا ۱۰۵ مکان کارگاهی در سطح کشور شناسائی و با محوریت اولویت و بنا به موضوع به ۳ بخش تقسیم گردید که در طرح اشتغال مشارکتی اداره کل زندان های سیستان وبلوچستان وسازمان همیاری شهردای ها جز ۱۶ مرکز اول است که به رئیس سازمان اعلام گردیده و با حضور ایشان یا بالاترین مقامات ارشد سازمان افتتاح شود.

وی تحقق اهداف عالیه سازمان زندان ها در حوزه اشتغال زندانیان را مستلزم حرکت جهادی و تعامل دستگاههای متولی امر بیان کرد و انجام کارهای اقتصادی و تولیدی را در برخی از استان های محروم و غیربرخوردار بسیار سخت و تحقق آنرا منوط به خلاقیت و توانائی مدیران دانست . درادامه نیز افزود: پایه و اساس یک اشتغال ابتدا کسب مهارت آموزی است که در سال گذشته تعداد ۱۱۳۰۰۰ هزار گواهینامه مهارت آموزی توسط مددجویان مراکز تامینی وتربیتی کشور در شاخه های مختلف از سازمان های فنی وحرفه ای،جهادکشاورزی و میراث فرهنگی اخذ شد و ۴۵۰۰۰ نفر آنها شغل مولد داشتندو بالغ بر ۱۰۰۰میلیارد تومان حقوق دریافت نمودند.

خسروی مدیرکل زندان های سیستان وبلوچستان با تشکر وقدردانی از حضور مدیران اجرائی استان درحوزه اشتغال،گفت:رفع محرومیت دراستان نیازبه مدیرانی دارد که علاوه بر برنامه ریزی تخصصی وعمل به اصول مدیریتی،دغدغه خدمت جهادی به مردم را داشته باشند.انتخاب مدیر ناتوان نقش بسزائی در عقب ماندگی یک مجموعه و پیشرفت یک استان در حوزه ماموریتی وی دارد .

ایشان با بیان اینکه یکی ازدغدغه های رئیس قوه قضائیه مبنی براشتغال زندانیان، به یکی از مهمترین شاخص ها و اولویت اصلی رئیس سازمان زندان های کشور درمقوله اشتغال پایدار وحرفه آموزی مددجویان و خانواده های آنان اشاره کرد وافزود: در همین راستا رئیس سازمان زندان ها درسالجاری اشتغال را برمبنای دو موضوع صنعت محورو خوابگاه کارگاه به استان ها ابلاغ نمودند.

وی در ادامه عنوان کرد:انتهای سال ۱۴۰۱ با همکاری سازمان شهرک های صنعتی استان ومشارکت سازمان همیاری شهرداری ها توافقی جهت احداث پروژه کارخانه تولید پلاستیک در محل زندان باز شهرستان زاهدان داشتیم واقدامات لازم تا به امروز جهت استقرار تجهیزات و دستگاههای مورد نیازصورت گرفته تا درماههای آتی شاهد افتتاح این طرح با هدف اشتغالزائی مددجویان مرکز استان باشیم.

سردار محمد گرامی مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری ها یکی از عوامل اصلی آسیب در استان را بود وجود مشاغل نامناسب بیان کرد وی در سخنان خود تصریح نمود: بود شغل نامناسب ریشه اشتغال در استان را نشانه گرفته و این امر پیامدهای خطرناکی برای آینده مردم استان در پی خواهد داشت و متاسفانه وجود بازارهای قاچاق و کسب درآمدهای نامتعارف بواسطه موقعیت جغرافیای استان بستر مخربی را برای تهدید آینده افراد رقم می زند و اینگونه رفتارها بالطبع رفتار اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد و موجبات بروز هنجارشکنی توسط برخی از این افراد در جامعه می شود.

ایشان علت انجام بزه و گرفتاری قسمتی از افراد محبوس در زندان را نداشتن مهارت،حرفه و سرمایه لازم جهت امرار معاش روزمره شان بیان نمود و تبعات و آسیب های احتمالی پیرامون هر زندانی و خانواده آنها را خاطرنشان کرد و به تکلیف و وظیفه مسئولین در ازای آحاد مردم بویژه این قشرآسیب دیده اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری ها تلویحاً به گوشه ای از اقدامات و فعالیت این سازمان در سطح استان پرداخت و جهت همکاری با اداره کل زندان ها در مسیر ایجاد اشتغال زندانیان در گستره استان اعلام آمادگی نمود .
در ادامه نشست مدیران کل ستاد فرمان اجرائی امام (ره)،فنی وحرفه ای و مدیران عامل بنیاد تعاون زندانیان استان و شهرک های صنعتی به ارائه نکته نظرات و پیشنهادات خود با تجربه در حوزه های تخصص خود در خصوص رفع موانع،بررسی چالش ها و فراهم شدن زمینه تحقق اهداف عالیه پرداختند و درپایان از پروژه کارخانه تولید پلاستیک،کارگاههای اشتغال و حرفه آموزی تحت نظارت بنیادتعاون زندانیان استان،زندان مرکزی زاهدان بازدید بعمل آمد.
شایان ذکر است تفاهم نامه همکاری فی مابین بنیاد تعاون زندانیان استان و سازمان همیاری شهرداری در خصوص کارخانه تولید پلاستیک مستقر در زندان باز زاهدان منعقد و به امضا طرفین رسید.

انتهای خبر/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha