۲ هزار و ۳۰۰ نفر زندانی در استان آذربایجان غربی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی آزاد شدند

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت‌های قانون استفاده شده برای آزادسازی زندانیان گفت: با عنایت به نگاه قضات و قوه قضاییه به سیاست کاهش جمعیت کیفری، در استان سال گذشته،۲ هزار و ۳۰۰ از ارفاقات قانون بهره‌مند شدند و از حبس رهایی یافتند.

خبرگزاری میزان - مجازات‌های زندان، شلاق و جزای نقدی در قانون مجازت اسلامی به عنوان یک مجازات اصلی شناخته می‌شود که به گفته کارشناسان این نوع مجازات دیگر کارایی خود را از دست داده است، چرا که فرد با قرار گرفتن در محیط زندان، آموزش خلافکار شدن حرفه‌ای می‌بیند و پس از بازگشت به جامعه امکان اصلاح نشدنش بالا می‌رود.
مجازات جایگزین حبس، یکی از راه‌های اصلاح بازپروی برای مجرمین است. در سال‌های اخیر مورد توجه قانونگذار قرار گرفته تا جایی که در سال ۱۳۹۲، در راستای کاهش جمعیت کیفری قانونگذار این موضوع را مورد توجه قرار داده است.
در ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی آمده است که مجازات‌های جایگزین حبس عبارت از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است که در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و سایر اوضاع و احوال، تعیین و اجراء می‌شود.
امر کاهش جمعیت کیفری در سند تحول و تعالی قضایی که راهبرد دادگستری‌ها و معاونت‌ها است نیز اشاره شده است، اما باید دید چه اقداماتی در استان‌ها انجام گرفته است؟

زندانبانی اسلامی اقتضا دارد که از وضعیت زندانیان غافل نباشیم

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با میزان گفت: زندان بخش تلخ، ولی از الزامات هر جامعه‌ای برای اصلاح، بازپروری و باز اجتماعی کردن افرادی که راه خطا رفته‌اند است، ولی بسیاری از زندانیان متاثر از شرایط اجتماعی، خانوادگی، معیشتی و محیطی قدم در راه بزه و جرم گذاشته‌اند و گرفتار زندان شده‌اند. زندانبانی اسلامی اقتضا دارد که از وضعیت زندانیان و مشکلاتشان غافل نشد و بهترین راه برای اطلاع از مشکلات حضور در زندانها و دیدار چهره به چهره با زندانیان است از این رو بازدید از زندان‌‍‌ها در دستور کار مجموعه مدیریتی دادگستری استان است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ به همراه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نزدیک به ۴۰ بازدید مفصل از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های استان صورت گرفته است و همچنین در این مدت ۹۳۱۸ قاضی در استان از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های استان بازدید کرده‌اند که نسبت به سال گذشته رشد ۲۵ درصدی داشته است و در این بازدیدها ضمن بررسی وضعیت زندان و زندانیان و دیدار با آن‌ها به درخواست‌هایشان رسیدگی شد.

عتباتی ادامه داد: در سال جاری نیز به منظور بررسی وضعیت قضایی زندانیان تعداد ۱۰ بازدید از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های استان صورت گرفته است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ با تدبیر قضات استان و نگاه اصلاحی به مقوله زندان و مجازات حبس، تعداد ۲۲۹۷ زندانی با استفاده از ارفاقات قانونی از زندان آزاد شده‌اند و بر اساس آخرین آمار در سال جاری ۲۴۸ زندانی از این ارفاقات بهره‌مند شده و از زندان آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: دادگستری استان تلاش کرده که موضوع زندان و زندانی به نحوه شایسته برای مردم تبیین شود تا آن‌ها اطلاع پیدا کنند که بسیاری از افرادی که در زندان به سر می‌برند مجرم نیستند بلکه به دلایل معیشتی و اقتصادی دچار مشکل شده‌اند و یا عده‌ای نیز بدون هیچ نیتی برای ارتکاب جرم داشته باشند دچار مشکل شده و کارشان به زندان کشده است از این رو با تلاش‌هایی که صورت گرفته میزان کمک‌های مردمی به ستاد دیه از ۱۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۳۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ و ۵۰۰ میلیارد ریال در سال جاری تاکنون رسیده است.

وی در پایان گفت: در سال ۱۴۰۲ از محل کمک‌های مردمی به ستاد دیه ۷۲۱ محکوم مالی و جرایم غیر عمد و در سال جاری تاکنون ۱۳۰ نفر از این محکومان از زندان آزاد شده اند و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت تا بتوانیم تعداد بیشتری از زندانیان مالی و جرایم غیرعمد را از زندان آزاد و به کانون گرم خانواده برگردانیم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha