81 زندانی جرائم غیرعمد استان مرکزی آزاد شدند/ تأمین اشتغال برای 75 درصد از محکومین

مدیر کل زندان های استان مرکزی در یک نشست خبری ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران ، عملکرد زندان های استان را تشریح کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان مرکزی ، علی اسلام خواه در حاشیه این نشست با اشاره به ۱۴ میلیارد تومان کمک مالی به این ستاد در سال جاری، افزود: از ابتدای سال تاکنون 81 نفر از زندانیان مالی با پرداخت ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از سمت ستاد دیه آزاد شده‌اند. این کمک‌ها مختص جرائم غیرعمد خواهد بود. در حال حاضر بیش از 120 محکوم مالی جرائم غیرعمد در زندان‌های استان مرکزی حضور دارند.

عضو شورای قضایی استان مرکزی با تاکید بر کاهش زندانیان جرائم کیفری، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از ورود زندانیان با جرائم کم خطر و فاقد شاکی خصوصی به زندان و پیشگیری از مشکلات ناشی از آن برای خانواده آن‌ها ، با نظارت الکترونیک و پس از نصب پابند در محدوده مشخص آزاد می شوند .

وی کاهش آسیب‌های جامعه را از دستاوردهای نظارت الکترونیک دانست و گفت: در سال جاری ۳۵۴ نفر تحت نظارت بوده‌اند که در حال حاضر این تعداد به ۱۲۱ نفر رسیده است .

این مقام مسئول در ادامه به ارائه امکانات و رفاهیات به زندانیان اشاره و بیان داشت کلیه زندان‌ها دفاتر الکترونیک قضایی مستقر است تا این امکان برای زندانیان فراهم باشد که تمام اقدامات قانونی و قضایی خود را ثبت و پیگیری کنند.

مدیر کل زندان های استان مرکزی همچنین اظهار کرد: با ایجاد زیرساخت دادرسی الکترونیک، بالغ بر ۹۸ درصد از دادرسی‌ها به صورت الکترونیکی بررسی می‌شود که در این زمینه جزء استان‌های برتر کشور محسوب می‌شویم.

اسلام خواه با بیان مطلب فوق افزود ؛ علی رغم اینکه مسئولین قضایی استان به صورت حضوری در زندان ها حضور یافته و به درخواست ها و مشکلات رندانیان رسیدگی می کنند ، افزود ؛ بستر زیرساخت‌های الکترونیکی نیز فراهم گردیده و قضات محترم از این طریق نیز با محکومین ارتباط برقرار می کنند .

وی اصلاح، تربیت و بازتوانی زندانیان را از رویکردهای سازمان زندان‌ها دانست و افزود: بر اساس مستندات علمی، نداشتن توان مالی، بیکاری و عدم تسلط بر یک حوزه شغلی از دلایل ارتکاب به جرم محسوب می‌شود که سازمان زندان‌ها در دو بخش اشتغال داخل زندان و خارج از زندان نسبت به ایجاد حرفه‌آموزی و اشتغال برای زندانیان اقدام کرده است .

وی در ادامه مطلب فوق افزود ؛ در سال 1402 تعداد 7058 مدرک مهارت برابر زندانیان صادر شده است .

آزادی 81 زندانی جرائم غیر عمد / اشتغال 75 درصد از محکومین

علی اسلام خواه گفت ؛ بالغ بر ۳۸ کارگاه در زندان‌های استان وجود دارد که با انجام کار و حرفه‌آموزی، نسبت به تامین خود و خانواده اقدام کنند و هم اکنون 75 درصد از محکومین در این کارگاهها اشتغال به کار دارند .

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی با تاکید بر حمایت‌های بهداشتی، درمانی و سلامت روان زندانیان، تصریح کرد: عدم کنترل رفتاری و عدم توانایی نه گفتن از دلایل وقوع بزهکاری در فرد است. در بحث مهارت‌های اساسی زندگی برای حدود ۸ هزار و ۱۱۶ نفر مشاوره انجام شده تا برای آنها خودباوری ایجاد شود. در سال گذشته ۹۲۵ مورد اعزام از زندان به مراکز درمانی انجام شده که منجر به بستری شدن ۳۲۷ نفر شده است.

اسلام‌خواه در ادامه با اشاره به ضرورت حمایت خانواده های زندانیان به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت : در سراسر استان حدود ۱۲۰۰ خانواده تحت حمایت انجمن حمایت از زندانیان هستند و از طریق این انجمن، کمیته امداد و بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی در کتابخانه‌های زندان‌های استان، افزود: تمام زندان‌های استان مجهز به کتابخانه بوده و دوازده کتابخانه زندان در کل استان با ۴۱ هزار جلد کتاب موجود است و حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر عضو این کتابخانه‌ها هستند و در سال ۱۴۰۱ کتابخانه اردوگاه و در سال ۱۴۰۲ کتابخانه ساوه به عنوان یکی از کتابخانه‌های برتر استان انتخاب شده اند.

وی با اشاره به توجه به سوادآموزی زندانیان بی‌سواد، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۲ نفر از خدمات سه حوزه سواد، تحکیم و انتقال سوادآموزی استفاده کرده‌اند.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و ورزشی در زندان گفت: در حوزه تقویت پایه‌های دینی زندانیان نیز تلاش می‌شود که در سال گذشته ۵۵۸۶ شرکت کننده از ۲۶۲ دوره استفاده کرده‌اند.

انتهای خبر /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha